Sanatçı, Hacıbektaş’ta doğdu. Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü (Özdemir ALTAN Atölyesi) mezunudur. 1996 yılında aynı üniversitenin Resim Bölümü’nde Yüksek Lisansını tamamladı. SÜMER, mezun olduktan sonra çalışmalarını halen kendi özel atölyesinde sürdürmektedir. Özel kurumlarda resim ve desen dersi veren Sanatçı, aynı zamanda orta öğretim kurumlarında resim öğretmenliği yapmaktadır.
Sanatçının, Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde akademik bir eğitimle Özdemir ALTAN, Güngör TANER, Gökhan ANLAĞAN, Alaaddin AKSOY ve Şükrü AYSAN gibi önemli ustaların öğretileriyle şekillenen ve kendi karakteristik biçim ve içerik niteliklerini oluşturduğu bir sanat anlayışı vardır.
İki boyutlu tuval üzerinde üç boyutlu konuyu verebilme çabası sanatçının önemsediği bir unsurdur. Rönesans sanatçılarının geliştirmiş olduğu üç boyutu mümkün olan en gerçekçi biçimiyle verebilme çabası ve bunun kübist sanatçılar tarafından yıkılmaya başlaması ve daha sonra gelişen akımların kullandığı yöntemler SÜMER’i düşünmeye zorlamıştır.
Sanatçı’nın tarzı; kendisini başı ve sonu belli olmayan bir yolda, geçmişinde var olan akademik eğitim donanımlarıyla yürüyen, sıkıldığı, artık taşımak istemediği veya taşıyamayacağı unsurları atan, gelişen düşünce boyutuna uygun olarak yolda görüp almak istediği unsurları kendine yükleyen ve bunu hiçbir önyargıya, etkilenmeye bağlı kalmadan tekrarlamak durumunda olan bir anlayışın sahibi olarak tanımlanabilir. Bu unsurun yer aldığı yapıtlara iyi bir örnek olarak 1991 tarihli “insanlar?”, 1993 tarihli “Deniz ve İnsan”, “Zamansız Ölüm ve Yaşam”, “Deniz ve İnsan-Geçmişe Bir Gönderme” sayılabilir.
Sanatçı tuvale yerleştirmeye çalıştığı üç boyutlu mekan içine girip sonsuza açılan çıkışlarla bir gezintiye çıkıyor. Bizler de tuvalde yer alan kompozisyon içinde küçük bir çıkış yolu bulup sonsuza ulaşıyoruz. Sümer, bütün bunları yaparken, Gökhan Anlağan’ın sanatçı hakkında yazdığı bir yazı da belirttiği gibi katı geometrik kurallar içinde sıkışıp kalmayan biçimlere, mantıksal olmakla birlikte kişisel duyarlılığını ve içtenliğini de katmaktadır.
Tuvalde yer alan konuya göz gezdirirken, resmin bir yerinden birdenbire ve hiç farkında olmadan fantastik bir dünyaya doğru gezintiye çıktığımızı hissediyoruz. Sümer’in çalışmaları, yapıtları izleyenler üzerinde sükûnet, sonsuzu hissetme duygusu uyandırıyor. Sanatçı, yapıtın bir yerinden o gizemli dünyasına çekiveriyor sizi. Buna örnek olarak ilk eseri olan 1990 tarihli “Sessiz Ortam”, “Bakış” ve 1992 tarihli “Günbatımı” ile “Zamanda Yolculuk” verilebilir. Sanatçı, yukarıda da bahsedildiği gibi, yürüdüğü yolda çok sevdiği unsurlardan kolay kolay vazgeçmiyor. Küre biçimli cismi hemen her yapıtında görüyoruz. Sanatçının bundan vazgeçememesi, ona gizemli anlamlar yüklemesi, belki de bu cismin onun gizemli dünyasını temsil etmesindendir. Bu, ilk defa “Bakış”ta ortaya çıkıyor ve diğer yapıtlarında devam ediyor. Aynı şekilde duvar motifi de başlangıçtan itibaren adeta insanın doğasını çevreleyip onu bir sınır içinde tutan baskın unsur olarak karşımıza çıkıyor.
Matematiksel yüzey bölünmeleri, renk sistemlerinin uygulanışı, biçimsel gruplaşmaların yarattığı ritm, vb. kompozisyon ilkeleri “söz”ün kolay “algılanabilir”liğine yardım ediyor. Ayrıca resimlerde yer alan çok sayıda -ve biçimsel benzemezlikler gösteren simgeler, hiyerarşik bir sıralama ile “bütünlüğe ulaşıyor.
Online Sergiler 16.09.2014Makbule Zeynep Sümer – Atölye Sergisi |
Kişisel Sergilerden Seçmeler 2007 Ankara Üniversitesi Kültür ve Sanat Merkezi, Ankara 2007 Eflatun Sanat Kampı Sergisi, Antalya 2007 Agaoglu My Town, İstanbul 2007 Nazım Hikmet Kültür Merkezi, İstanbul 2006″Hacı Bektaş Veli’ye Saygı Sevgi ve Doğduğum Yer”, Nevşehir 2006 Nefertiti Sanat Galerisi, Ankara 2005 Kare Sanat Galerisi, İstanbul 1995 Kare Sanat Galerisi, İstanbul |
Karma Sergilerden Seçmeler 2018 Kapadokya Sanat İnisiyatifi II. Uluslararası Plastik Sanatlar Sergisi- Güray Müze, Avanos-Nevşehir 2016 Kapadokya Sanat İnisiyatifi I. Uluslararası Plastik Sanatlar Sergisi- Güray Müze, Avanos-Nevşehir 2015 3. Uluslararası İzmir Sanat Bienali 2007 Hatti Atölye Sergisi, İstanbul 2004 7 Arts Factory, İstanbul 1999 Galeri Faruk, İstanbul 1998 Özgün Baskı Sergisi, Osman Hamdi Bey Salonu, İstanbul 1997 Tablo Sanat Galerisi, İstanbul 1995 İçimizdeki Işık 100 Yaşında, Artemis Sanat Merkezi, İstanbul 1995 Genç Etkinlik “Sınırlar ve Ötesi”, TÜYAP, İstanbul 1995 Kare Sanat Galerisi, İstanbul 1995 Nişantaşı Sergisi, İstanbul 1994 15. Günümüz Sanatçıları Sergisi, Resim & Heykel Müzesi, İstanbul 1993 8.Gençlik Günleri Karma Sergisi, Muhsin Ertuğrul Tiy. İstanbul 1993 Siemens Resim Yarışma Sergisi Osman Hamdi Bey Salonu, İstanbul 1993 M.S.Ü.”3 Mart” Sergisi, Osman Hamdi Bey Salonu, İstanbul 1990 Kassel M.S.Ü. Öğrenci Sergisi, Derimod, İstanbul 1990 İ.Ü. İşletme Fakültesi, İstanbul 1990 M.S.Ü. Öğretim Üyeleri ve Öğrenci Sergisi, Almanya |